1) Mytologis-lyyrinen esitystapa
- Vanhin traditio
- Kasvanut osin kansankertomusten ns. vainolaistarinoista
- Taustalla venäläisvihaa tai -pelkoa
- Runomuotoisia purkauksia, tilityksiä sodan kiroista
- Esimerkiksi jotkin Kantelettaren
runot, jotkin Kalevalan runot, ns.
rajasotarunot, Yrjö Jylhä: Kiirastuli (1941),
Helvi Hämäläinen: Sukupolveni unta
(1987)
2) Idealistis-eeppinen perinne
- Juuret kansallisromantiikassa
- Sota sankarillistuu, toisaalta runebergiläinen arjen
sankaruus voi laajentua jopa sodan ironisointiin saakka
- Voi kuvata kärsimyksen kokemusta (esimerkiksi ”Kuoleva
soturi” Vänrikki Stoolin tarinoissa)
- Esimerkiksi J. L. Runeberg: Vänrikki Stoolin tarinat I–II (1848, 1860), jotkin talvisodan
tuoreeltaan synnyttämät teokset, ns. kaukopartioromaanit
3) Dokumentaarinen muoto
- Sai alkunsa, kun sodasta kehittyi uutis- ja myöhemmin mediatapahtuma (Krimin sota 1853–1856, Venäjän ja Turkin sota (1877–1878)- Päiväkirjanomainen kuvaus, jossa patrioottisuus ja realismi yhdistyvät
- Esimerkiksi Erkki Palolampi: Kollaa kestää (1940), Olavi Paavolainen: Synkkä yksinpuhelu (1946), 1960-luvulla Ilmari Turjan ja Paavo Rintalan
teoksia
4) Realistinen sotaromaani
- Valtavirtaus suomalaisessa sotakirjallisuudessa
- Painottaa ruohonjuuritason kokemusta, sallii periaatteessa
yksilötason sankarillisuuden
- Esimerkiksi Pentti Haanpää: Korpisotaa (1940), Väinö Linna: Tuntematon
sotilas (1954), Paavo Rintalan, Marko Tapion, Hannu Salaman ja Antti Tuurin
teoksia
5) Modernistinen sotakirjallisuus
- On pyrkinyt poistamaan lajityypistä sankaruuden.
Arvomaailma antisankaruudessaan periaatteessa pasifistinen.
- Syntyi 1950-luvun modernismin myötä
- Sotaa ei kuvata näköisenä vaan vertauskuvana modernin
maailman kaoottisuudesta
- Esimerkiksi Veijo Meri: Manillaköysi (1957), Samuli Paronen: Kuolismaantie (1967)
6) Postmodernistinen sotakirjallisuus
- On syntynyt vaiheessa, jossa sodan kokemus on ohentunut ja
sotaromaanien kirjoittaminen on siirtynyt uusille sukupolville: sodasta on
tullut kansallista materiaalia muun joukossa
- Voi perustua myös parodialle, lajin sovinnaismuotojen
kritiikille
- Rakenne on sirpaloitunut eikä sankaruutta ole kovin
helppoa analysoida
- Esimerkiksi Henrik Tikkanen: Unohdettu sotilas (1974), Viimeinen
sankari (1979), Erno Paasilinna: Kadonnut
armeija (1977), Kauko Röyhkä osalla teoksistaan
7) Uusmytologisoiva traditio
- Sodankuvien paluu alkujuurilleen
- Tyypillistä venäläisten ryssittely, kuten 1920- ja
1930-lukujen propagandateoksissa, pasifististen äänenpainojen vaimeneminen ja
näennäisrealismi
Lähde: Suomen
kirjallisuushistoria 3. Rintamakirjeistä tietoverkkoihin. Toim. Pertti
Lassila. SKS 1999.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.